Veelgestelde vragen
Bekijk hier de veelgestelde vragen. Als je het antwoord niet kunt vinden, neem dan contact met ons op. Je kunt altijd een mail sturen naar contact@texelana.nl. Telefonisch zijn we bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur op +31 (0)222-314 177.
Bestelling plaatsen
Hoe plaats ik een bestelling?
Wij hebben een stappenplan gemaakt waarin wij uitleggen hoe je eenvoudig een bestelling kunt plaatsen op onze webshop.
Bekijk onze uitleg hoe je een bestelling kunt plaatsen op onze webshop.
Ik kan niet inloggen in mijn bestaande account.
In de augustus 2023 is Texelana overgestapt naar een nieuwe webshop. De oude webshop gegevens en dus ook jouw account zijn hierdoor niet meer actief. Je kan opnieuw een account aanmaken op onze nieuwe webshop. Heb je vragen over een oudere bestelling, dan kunnen we dit altijd voor je nakijken in onze administratie.
Ik wil graag bestellen, moet ik een account aanmaken?
Als je een account aanmaakt, worden jouw gegevens opgeslagen, zodat je bij een volgende bestelling direct naar afrekenen kunt gaan. Ook kun je met een account gemakkelijk je vorige bestellingen bekijken. Bovendien is het handig dat je favoriete producten bewaard blijven.
Wil je geen account aanmaken? Dit is uiteraard niet verplicht; je kunt ook eenvoudig een bestelling plaatsen zonder account.
Wat zijn de voordelen van een Texelana account?
Naast dat je sneller een bestelling kunt plaatsen, heeft een account nog een paar voordelen; bijvoorbeeld het onthouden van je winkelwagen en je favorieten. Mocht je verhinderd zijn om verder te gaan met bestellen, of op een ander apparaat verder wil gaan shoppen, dan staat alles nog opgeslagen. Met een account mis je niets van Texelana.
Kan ik mijn bestelling plaatsen zonder te registreren?
Je kunt eenvoudig een bestelling plaatsen zonder dat je een
account aanmaakt. Vul je gegevens in en je bestelling wordt zo spoedig mogelijk verzonden.
Ik heb geen orderbevestiging ontvangen, wat moet ik doen?
Wij sturen de bevestiging van jouw bestelling naar het mailadres dat je hebt ingegeven bij je bestelling. Het kan zijn dat deze bevestigingsmail in de spam (ongewenste mail) terecht komt. Controleer dit eerst. Mocht je geen bevestiging hebben ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice via contact@texelana.nl
Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?
Wij streven ernaar om bestellingen die geplaatst zijn voor 10.00 uur dezelfde dag nog te versturen. Bestellingen die na 10.00 uur binnenkomen, versturen we de volgende dag. Soms duurt het nog 1 dag langer omdat er bestelde artikelen vanuit één van onze winkels moeten komen.
Je bestelling wordt verzonden met DHL. Zodra het pakket ons magazijn verlaat, ontvang je per mail een Track & Trace code, zodat je het pakket kunt volgen. Normaal levert DHL binnen 24 uur. Bij grote drukte duurt het soms wat langer.
Is jouw gewenste maat of kleur niet beschikbaar in onze webshop?
Als een gewenst artikel niet meer online in onze webshop te bestellen is, hebben we deze soms nog wel in één van onze winkels. In dat geval kunnen wij je bestelling ook handmatig aanmaken en je per mail de factuur toesturen. We hebben dan je adresgegevens en emailadres nodig. Na verwerking van de betaling sturen we de bestelling naar je toe.
Ook kun je bij het betreffende product klikken op "Geef me een seintje". Zodra het artikel weer op voorraad is, ontvang je van ons een mail. Dan kun je zelf beslissen of je het artikel al dan niet nog wilt bestellen.
Wat houdt dropshipment in?
Dropshipping houdt in dat het door jou bestelde product rechtstreeks door de leverancier wordt geleverd, dit wordt dus niet vanuit het magazijn van Texelana verzonden. Het kan dus voorkomen, als je een bestelling hebt geplaatst met meerdere producten, dat niet alles op dezelfde dag aankomt op jouw adres.
Betalen
Hoe kan ik betalen?
Wij bieden verschillende elektronische betalingsmogelijkheden met Shopify Payments. De betaling wordt afgehandeld via Stripe Technology Europe Ltd. Op verzoek kunt u bij speciale leveringen ook rechtstreeks aan Texelana betalen; wij informeren u dan over de mogelijkheden.
Klarna
Met de ‘Betaal later’ functie van Klarna betaal je je bestelling achteraf zodra je deze hebt ontvangen en besloten hebt deze te houden. Je maakt een account aan bij Klarna en je betaalt wanneer het uitkomt tijdens de betaaltermijn van 30 dagen.
Achteraf betalen met Klarna is veilig en eenvoudig. Je kunt de betalingsgegevens altijd opzoeken door in te loggen in de Klarna App. Op het moment van bestellen voert Klarna een realtime kredietcheck uit. Mocht onverhoopt je verzoek tot betaling met Klarna niet geautoriseerd worden, dan kun je je bestelling natuurlijk betalen met een andere betaalmethode.
iDEAL
Met iDEAL kun je veilig online betalen als je toegang heeft tot internetbankieren bij je bank.
Betalen met iDEAL werkt als volgt:
- Kies iDEAL als betaalmethode.
- Selecteer een bank.
- Je wordt omgeleid naar de betaalomgeving van je bank.
- Hier betaal je met internetbankieren.
- Je ontvangt een bevestiging van je bank.
- Je keert terug naar de webshop, je bestelling is afgerond
Creditcard
Wij accepteren creditcards van MasterCard, Maestro, VISA en American Express.
Bancontact
Bancontact is de Belgische marktleider in elektronische betalingen. Omdat Bancontact meer doet dan alleen online betalingen, maar bijvoorbeeld ook pintransacties in winkels, is het een vertrouwde naam in België als het om betalen gaat. Voorheen was Bancontact ook bekend als Mister Cash.
PayPal
PayPal is de meest bekend online wallet en maakt het mogelijk om wereldwijde betalingen te ontvangen. Klanten kunnen via PayPal betalen met hun creditcard, bankrekening of PayPal-saldo. Betaling is ook mogelijk via telefoon of tablet en zonder het invullen van bank- creditcardgegevens.
Hoe werkt achteraf betalen met Klarna?
Met de ‘Betaal later’ functie van Klarna betaal je de bestelling achteraf, zodra je deze hebt ontvangen en besloten hebt het product te houden. Je maakt een account aan bij Klarna en je betaalt wanneer het jou goed uitkomt tijdens de betaaltermijn van 30 dagen.
Achteraf betalen met Klarna is veilig en eenvoudig. Je kan de betalingsgegevens altijd opzoeken door in te loggen in de Klarna App. Op het moment van bestellen voert Klarna een realtime kredietcheck uit. Mocht onverhoopt jouw verzoek tot betaling met Klarna niet geautoriseerd worden, dan kan je de bestelling natuurlijk betalen met een andere betaalmethode.
Maatadvies
Hoe bepaal ik de maat van handschoenen/wanten?
Wij hebben een speciaal blogartikel over het opmeten van de maat van je handschoenen / wanten. Lees blogartikel.
Als ik pantoffels van schapenvachtbestel, waarom staat er dan schoenmaat +1 of +2?
Belangrijk bij een schapenvacht pantoffel is dat je de juiste maat kiest. De dikke warme schapenvacht aan de binnenkant van de pantoffel neemt extra ruimte in, waardoor de pantoffel aan de binnenkant als het ware kleiner wordt. Je hebt daarom vaak een grotere maat nodig dan je eigen schoenmaat. Daarbij komt de werking van een schapenvacht pantoffel optimaal tot zijn recht als de pantoffel niet te strak zit. Je kan je voorstellen wanneer de vacht te veel is ingedrukt, omdat de pantoffel te strak zit, het isolerende en vochtregulerende vermogen belemmerd wordt. Juist het kleine luchtlaagje in de kroezende wol zorgt bij deze schapenvacht pantoffels voor het gewenste effect.
Een tweede punt waar je rekening mee moet houden is de kwetsbaarheid van schapenleer. Ten opzichte van rundleer is schapenleer kwetsbaarder. Als de pantoffel te strak zit, ontstaan er drukpunten, bijvoorbeeld aan de voorkant. Hierdoor wordt het leer en/of de naden zwakker en zal het eerder slijten of scheuren. Het is het dus van belang dat je de juiste maat kiest. Pantoffels in de juiste maat zullen langer meegaan. Bij al onze schapenvacht pantoffels staat een maatadvies vermeld. Voor de zolen van onze pantoffels gebruiken wij rundleer (slijtvaster dan schapenleer) of rubber om slijtplekken te voorkomen.
Hoe is jullie maatadvies tot stand gekomen?
Bij de pantoffels hebben wij in onze webshop een maatadvies staan. Dit maatadvies is tot stand gekomen op basis van ervaringen van onze klanten en onze eigen ervaringen. Daarbij is het ook altijd nog afhankelijk van welke schoenmaat je uitgaat; het ene merk (schoen) valt groter uit dan het andere merk. Neem daarom bij twijfel contact op met onze klantenservice. Mochten de pantoffels niet passen, dan kun je voor de eventuele omruiling het retourformulier gebruiken welke je vindt op de achterzijde van de pakbon. Het artikel dient te allen tijde in nieuwstaat te zijn, voorzien te zijn van label/maatsticker en zonder gebruikssporen.
De kosten van het retour zenden zijn bij Texelana voor rekening van de klant, het opsturen van het nieuwe paar gaat op onze kosten.
Zijn de pantoffels er ook in mijn maat?
Je kan dit eenvoudig bekijken op onze website. Als je in het menu aan de bovenkant van onze homepage ‘pantoffels’ aanklikt, dan kun je daaronder (stukje naar onder scrollen) ook de maat aangeven die je zoekt. Als je de maat aanvinkt, krijgt je alle pantoffels te zien die in deze maat verkrijgbaar zijn. Mocht de website aangeven dat ze niet op voorraad zijn, dan kan het zijn dat wij ze in bestelling hebben; vaak krijgen wij deze pantoffels wel weer op voorraad. je kunt desgewenst contact opnemen met onze klantenservice, of je aanmelden voor onze nieuwsbrief zodat je volledig op de hoogte blijft.
Ik draag steunzolen, passen deze in jullie sloffen?
Wij verkopen diverse wollen pantoffels met uitneembaar voetbed, deze zijn te vervangen door steunzolen. De merken die een uitneembaar voetbed hebben, zijn de Haflinger pantoffels en Giesswein pantoffels.
Wij hebben een pantoffel-kieswijzer waarin je kunt nakijken welke modellen een uitneembaar voetbed hebben.
Bekijk de pantoffel kieswijzer.
Welke pantoffel past het beste bij mijn voet?
Wij hebben een speciale pantoffel-kieswijzer gemaakt om je op weg te helpen bij het maken van de juiste keuze.
Bekijk de pantoffel kieswijzer.
Welk dekbed moet ik kiezen?
We hebben een speciaal blog geschreven met uitgebreide informatie en tips die je kunnen helpen bij het aanschaffen van een heerlijk wolgevuld dekbed.
Lees
blogartikel Texelana helpt bij het kiezen van een dekbed
Herkomst producten
Waar komen de schapenvachten vandaan?
De vachten die wij verkopen zijn van Europese origine.
De vachten komen uit Groot Brittannië, Ierland, Zweden, IJsland en Nederland. Er zouden ook Texelse schapen tussen kunnen zitten, maar daar kunnen wij geen garanties over geven.
Komt jullie wol voor de dekbedden van Texel?
Texelana dekbedden hebben een vulling van 100 % zuivere scheerwol. Dit kan van alle schapenrassen zijn, daarom is het moeilijk te zeggen of de wol in onze dekbedden afkomstig is van schapen die daadwerkelijk op Texel hebben gelopen.
Zijn de producten diervriendelijk gewonnen/ EU normen?
De merkkleding van merinowol die wij verkopen zijn mulesing vrij. Mulesingvrije wol herken je bijvoorbeeld aan dit logo.
De wol voor onze dekbedden is van hoge kwaliteit zuivere scheerwol. Ieder voorjaar de schapen ontdaan van hun warme jas en hier vullen wij onze dekbedden mee. Aangezien Texelana geen productiecapaciteit op Texel heeft, worden al onze dekbedden en onderdekens elders in Nederland gemaakt.
Hoe werkt het looiproces?
Voor het looiproces wordt hoofdzakelijk water, vet (minimale hoeveelheid), soda (minimale hoeveelheid die zeer snel in de productie wordt geneutraliseerd), natuurlijk zout, was/reiniging ingrediënten gebruikt.
Wij laten onze schapenvacht producten in Europa volgens de EU-normen produceren.
Onderhoud Schapenvacht en vachtproducten
Hoe blijft mijn schapenvacht mooi / hoe onderhoud in mijn schapenvacht?
Het schapenvacht onderhoud is eenvoudig en makkelijk uitvoerbaar, het best kan je de vacht af en toe voorzichtig uitborstelen. Dit kan bijvoorbeeld met een hondenborstel. Zo zorg je ervoor dat de haren weer los van elkaar komen, waardoor vervilting minder kans krijgt. Hoe vaak je de vacht borstelt, hangt af van het type vacht, en van het gebruik. Langharige vachten dien je iets vaker te borstelen dan geschoren vachten, om vilten te voorkomen. Daarnaast raden wij aan de vacht regelmatig buiten te hangen, dit werkt verfrissend. Hang een schapenvacht niet in de volle zon, dit kan ervoor zorgen dat het leer uitdroogt en daardoor hard en stug wordt.
Meer info? Lees ons blog over schapenvachten wassen
Schapenvachten wassen?
We hebben één duidelijk antwoord op de vraag of je een schapenvacht kan wassen: nee! Een standaard gelooide vacht is niet wasbaar. De huid-/leder kant van de vacht droogt door het wassen uit en wordt hard, waardoor het leer kan scheuren. Eenmaal hard geworden leer is helaas niet meer zacht en soepel te krijgen.
Een medicinaal gelooide vacht van Texelana is wel voorzichtig wasbaar, echter zo min mogelijk en alleen indien noodzakelijk. Medicinaal gelooide vachten worden veel in de zorg gebruikt en bij baby's. In geval van een 'ongelukje' kan je de vlek eerst plaatselijk proberen te reinigen. Het leer dient hierbij zoveel te worden ontzien om uitdroging te voorkomen.
Voor meer informatie over onze medicinaal gelooide vachten klik hier.
Hoe was ik een medicinaal gelooide vacht?
Een medicinale schapenvacht kan - alleen als het echt nodig is - voorzichtig met de hand gewassen worden. Dit is omdat een medicinale schapenvacht op een andere manier wordt gelooid dan ‘gewone‘ schapenvachten. Let wel op dat er wolwasmiddel gebruikt wordt in plaats van reguliere wasmiddelen. Het wassen moet erg voorzichtig gebeuren en is op eigen risico. Kijk voor meer informatie op onze blog over schapenvacht wassen.
Kan ik een fietszadeldekje wassen?
Een zadeldekje kan niet gewassen worden, het leer wordt dan hard. Hard geworden leer is helaas niet meer soepel te krijgen. Bij een vlek raden wij aan alleen de vlek voorzichtig schoon te maken met wat water en wolwasmiddel. Daarna voorzichtig de vacht uitspoelen met water, zodat de leerkant niet nat wordt.
Kan ik mijn handschoenen/wanten wassen?
Handschoenen van schapenvacht zijn niet wasbaar. Het leer zou hierdoor namelijk hard worden en hard geworden leer is helaas niet meer soepel te krijgen. Handschoenen of wanten van wol zijn eventueel wel wasbaar. Kijk voor de wasinstructie altijd op het label in het kledingstuk. Wrijf bij handwas nooit hard, om vilten te voorkomen. Laat wollen handschoenen altijd liggend drogen.
Moet ik mijn handschoenen/wanten/pantoffels van schapenvacht insprayen voor gebruik?
Voor het behoud van schapenvacht producten adviseren wij om deze vóór het eerste gebruik - en vervolgens regelmatig - in te sprayen met een beschermende spray (geen mousse). Dit beschermt het product tegen water en vuil. Wij adviseren hiervoor de Collonil Active Universal protector. Let op: producten van schapenvacht kunnen niet worden gewassen!
Wanneer jouw handschoenen nat zijn geworden in de regen, raden we je aan deze liggend op een handdoek te laten drogen. Leg ze nooit op de verwarming, want dan zal het leer hard worden.
Algemeen
Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur. Of stuur eenvoudig een mail naar contact@texelana.nl.
Kan ik een cadeaubon kopen?
Texelana heeft cadeaubonnen ter waarde van € 5,00, € 10,00 en € 20,00. Deze zijn te verkrijgen in onze winkels of via onze klantenservice (contact@texelana.nl).
Het inwisselen van de cadeaubonnen kan uitsluitend in onze winkels of via onze klantenservice. Wij beschikken helaas niet over codes waarmee je de cadeaubonnen in onze webshop kunt inwisselen.
Kan ik ergens zien of een artikel weer op voorraad komt?
Wanneer een gewenst artikel niet voorradig is, kun je bij het artikel je mailadres invoeren en klikken op "Geef me een seintje". Je ontvangt dan een mail zodra het artikel weer bij ons op voorraad is.
Een andere manier om op de hoogte te blijven, is aanmelden voor onze nieuwsbrief en door onze Facebook en Instagram pagina in de gaten te houden.
Hoe meld ik mij aan voor de nieuwsbrief?
Wil je volledig op de hoogte blijven, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief: Aanmelden nieuwsbrief.
Hoe meld ik mij af voor de nieuwsbrief?
Dat gaat heel gemakkelijk, helemaal onderaan de nieuwsbrief staat een link “Uitschrijven voor deze mailinglijst”. Klik hierop en meld je af. Je ontvangt daarna niet langer de Texelana Nieuwsbrief.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Als je jouw wachtwoord vergeten bent, dan kun je klikken op: 'wachtwoord vergeten'. Vervolgens kun je een nieuw wachtwoord aanmaken.
Wij kunnen helaas geen nieuw wachtwoord voor je aanmaken, dit moet je als klant zelf doen. Neem bij vragen gerust contact op met onze klantenservice.
Uiteraard kun je je bestelling ook zonder account plaatsen.
Hoe kan ik een beoordeling achterlaten?
Heb je iets gekocht bij Texelana, dan kun je hierover een beoordeling schrijven. Na je aankoop ontvang je via Trustpilot een e-mail met het verzoek een beoordeling achter te laten, zowel over ons bedrijf als over het product dat je bij ons hebt gekocht.
Je kunt ook een negatieve review achterlaten. Het is echter mogelijk dat je beoordeling wordt afgewezen. Dit is niet vanwege de negatieve review, maar omdat je review niet voldoet aan onze richtlijnen.
Je review kan om de volgende redenen worden afgewezen:
- er wordt een concurrent genoemd;
- er staat persoonlijke informatie in
- de review richt zich op levering of betaling
- het bevat ongepaste media
- het bevat een URL;
- de inhoud is vaag of vereist meer details
- het ongepast taalgebruik bevat.
Alle beoordelingen worden eerst door ons systeem gecontroleerd op misbruik en/of grof taalgebruik. Het kan daarom enkele dagen duren voordat een recensie op de website wordt gepubliceerd.
Alleen klanten die bij ons hebben gekocht kunnen een beoordeling via Trustpilot plaatsen. Wij plaatsen geen betaalde beoordelingen.
Kijk voor meer informatie op: https://nl.legal.trustpilot.com/for-reviewers/guidelines-for-reviewers.
Bovengenoemde bepalingen zijn van toepassing op zowel bedrijfsbeoordelingen als productbeoordelingen die u plaatst via Trustpilot.
Kan ik wederverkoper worden van Texelana producten?
Wil je Texelana producten verkopen in jouw winkel? Hier vind je informatie over de mogelijkheden. We verkopen geen kleding, woonplaids of merken van andere leveranciers aan wederverkopers.
Garantie
Wettelijke garantie
Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie.
Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Hiernaast hanteert Texelana ook een eigen garantietermijn op alle producten die je in de webshop koopt. Deze extra garantie doet niks af aan de wettelijke garantie.
Garantie Texelana
Texelana hanteert op alle producten die je in de webshop koopt, een garantietermijn van een half jaar.
Gaat een product dat je in onze webshop heeft besteld binnen deze termijn stuk, dan kun je contact opnemen met onze klantenservice.
Artikelen voldoen niet aan de garantievoorwaarden als:
• de informatie of je gegevens die je bij het product hebt gevoegd onleesbaar zijn.
• je het product hebt veranderd of door een andere partij dan Texelana BV en zonder overleg met ons hebt laten repareren.
• de beschadiging aan het product door opzet, verkeerd gebruik of onachtzaamheid is ontstaan.
Wat doen wij voor je als een product binnen de garantietermijn en -voorwaarden valt?
Is het artikel te repareren zonder dat de kwaliteit, duurzaamheid of uitstraling van het product verloren gaat? Dan repareren wij het voor je.
Is reparatie niet mogelijk? Dan krijg je een nieuw product of (gedeeltelijke) restitutie.
Wij hebben een eigen reparatieservice. Bij beschadigingen en onvolkomenheden door ons toedoen en/of binnen de garantietermijn, kun je daarvan gratis gebruik maken.
In andere reparatie- of verstelgevallen kunnen wij een prijsafspraak met je maken.
Verzenden & ontvangen
Wat zijn de verzendkosten?
Bij Texelana gelden de volgende verzendtarieven:
- € 2,95 bij bestellingen met een totaalbedrag vanaf € 80,00
- € 5,95 bij bestellingen met een totaalbedrag tot € 80,00
Dit geldt voor verzending binnen Nederland.
Wat zijn verzendkosten en wat zijn retourkosten?
Verzendkosten zijn de kosten die Texelana maakt om producten naar jou toe te sturen. Retourkosten zijn de kosten die de klant maakt om producten terug te sturen naar Texelana.
Bij een omruiling betaal je maximaal maar 1 keer verzendkosten. Wij versturen de nieuwe maat zonder nieuwe verzendkosten naar je toe.
Wat is een Track & Trace code?
Track & Trace is een code die je ontvangt van DHL. Je kunt met deze code de status van jouw pakket volgen. Zodra de zending bij DHL aangeboden is, ontvang je een mail met de Track & Trace code. Deze mail kan overigens ook in de ongewenste mailbox (spambox) terecht komen; goed om die ook in de gaten te houden.
Ik heb niet mijn complete bestelling ontvangen. Wat nu?
Dit kan gebeuren wanneer je meerdere artikelen hebt besteld en een deel hiervan direct vanuit de leverancier verzonden wordt (dropshipping). Dan wordt je bestelling vanuit twee verschillende magazijnen verstuurd. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met onze klantenservice via contact@texelana.nl
Versturen jullie ook naar het buitenland?
Wij versturen ook pakketten naar België, Duitsland en Frankrijk. Voor verzending naar andere landen kun je contact opnemen met onze klantenservice. We bekijken dan graag wat de mogelijkheden zijn.
Wat zijn de verzendkosten naar het buitenland?
België en Duitsland : € 6,95 per bestelling
Frankrijk : € 22,00 per bestelling
Kan ik ook via een andere pakketdienst dan DHL iets laten versturen?
Texelana verstuurt alle bestellingen via DHL, een andere optie is niet mogelijk. Wil je jouw pakket aan ons retourneren, dan ben je vrij om te kiezen welk bedrijf je selecteert om je pakket naar ons te verzenden.
Versturen jullie milieuvriendelijk?
De bestellingen van Texelana worden klimaatneutraal verzonden via DHL Parcel. DHL werkt namelijk hard aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Bijvoorbeeld door duurzaam te bouwen, groot materiaal te laten rijden op HVO en het elektrisch wagenpark steeds verder uit te breiden. In 2025 bezorgt DHL de laatste kilometers naar de consument zelfs volledig emissievrij. Het uiteindelijke doel: in 2050 heeft DHL wereldwijd de uitstoot teruggebracht naar nul.
De CO2 die we nog wel uitstoten, compenseren we samen. DHL betaalt een deel van de compensatiekosten, maar ook Texelana. De
opbrengst investeert DHL in gecertificeerde Gold Standard-projecten in ontwikkelingslanden. Overigens wordt daar niet alleen de uitstoot gecompenseerd, maar wordt er ook een bijdrage geleverd aan het bevorderen van de economie. Daarnaast doet DHL als enige vervoerder er een schepje bovenop, en compenseert zendingen binnen de Benelux óók via Land Life Company.
Door te investeren in grootschalige herbebossingsprojecten herstellen we samen belangrijke ecosystemen, bevorderen we de
biodiverstiteit én bieden we lokale gemeenschappen sociale en economische voordelen.
Als ontvanger draag je ook gemakkelijk je steentje bij. Niet thuis? Pas dan het bezorgmoment of de –locatie aan in de Mijn DHL
app. Zo staat de bezorger minder vaak voor een dichte deur, en worden er geen onnodige kilometers gemaakt. Ga je voor de meest groene bezorgoptie? Laat het pakket dan afleveren bij een DHL ServicePoint of op een afgesproken plek rondom het huis. Wil je dit echt groen doen? Kom dan lopend of op de fiets. De CO2 uitstoot van jouw huis naar het servicepoint is nog niet meegerekend en
wordt ook niet gecompenseerd.
Nog meer vragen over DHL?
Bezorger gemist? Ben je niet thuis op de dag van bezorging? Dan probeert de bezorger je pakket af te geven bij de buren. Je ontvangt een gele kaart in de brievenbus. Hier staat op waar het pakket in de straat is afgegeven of bij welk DHL ServicePoint je het pakket de eerstvolgende werkdag kan afhalen. Wil je een ander bezorgmoment of locatie kiezen? Download de Mijn DHL app of gebruik de code op de gele kaart om een andere bezorgoptie
te kiezen. Wijzigen kan op de dag waarop je de kaart ontvangt.
Je kunt er eveneens voor kiezen om je pakket te laten afleveren bij een DHL ServicePoint bij jou in de buurt. Ligt je pakket klaar? Dan ontvang je een e-mail of bericht in de Mijn DHL app. Je pakket wordt zeven kalenderdagen voor je bewaard. Daarna gaat het automatisch retour naar Texelana. Neem voor het ophalen bij een DHL ServicePoint een geldig legitimatiebewijs mee.
Wanneer je een pakket niet binnen de gestelde termijn afhaalt bij het DHL ServicePoint wordt het pakket door DHL naar ons teruggestuurd. In dit geval zullen we de retourkosten aan je doorberekenen.
Check onderstaande link voor de meest gestelde vragen.
https://www.dhlparcel.nl/nl/consument/faq
Ruilen & Retourneren
Hoe kan ik een bestelling retourneren?
- Meld je retour eenvoudig aan via het retourenportaal en stuur het artikel binnen 30 dagen aan ons retour.
- Printerloos retourneren? Laat bij het servicepunt de barcode of QR code scannen. Op het servicepunt zal het pakket van een retourlabel worden voorzien.
- Zelf retourlabel printen? Print het retourlabel uit en plak dit op het pakket.
- Lever het pakket in bij een servicepunt.
Het product moet ongebruikt zijn en voorzien van de originele labels en/of maatstickers.
Ruilen is alleen mogelijk voor klanten met een Nederlands adres.
Via bovenstaande stappen wordt je retourzending het snelst behandeld én kun je de status van je retour volgen. Mocht het niet lukken via deze stappen, kun je het pakket handmatig retour sturen.
Retouradres:
Texelana BV
Vliegwiel 28e
1792 CS Oudeschild-Texel
Wat zijn de retourvoorwaarden?
Je hebt het recht om binnen een termijn van 30 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen, mits het product onbeschadigd, zonder gebruikssporen en voorzien van originele labels en/of maatstickers is. Deze termijn begint vanaf het moment dat je het product hebt ontvangen.
Als je de overeenkomst herroept, ontvang je binnen 14 dagen het volledige aankoopbedrag van ons terug, inclusief de (eventuele) verzendkosten die je bij je originele bestelling hebt betaald. Stuur je een deel van je bestelling retour en komt het totaalbedrag daarmee onder de € 80,00 dan mogen wij het verschil in verzendkosten aan je doorberekenen.
Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins aangeeft.
N.B.: speciaal op maat gemaakte artikelen kun je niet retourneren.
Omruilen is alleen mogelijk voor klanten met een Nederlands adres.
Waar moet een te ruilen/retourneren product aan voldoen?
Tijdens de bedenktijd dien je zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Je mag het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product te beoordelen. Het uitgangspunt hierbij is dat je als consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals je dat in een winkel zou mogen doen.
Waardevermindering
Je bent als klant aansprakelijk voor de waardevermindering van de artikelen die het gevolg is van het gebruik van de artikelen, dat verder gaat dan nodig is om te kijken of het product naar wens is.
Het product moet ongebruikt zijn en voorzien van de originele labels en/of maatstickers. Dat betekent dat je pantoffels en/of kleding wel mag passen, maar niet daadwerkelijk mag dragen. Ook dekbedden/onderdekens/hoofdkussens mogen niet beslapen zijn. Let op bij het passen van pantoffels: je dient deze op een zacht oppervlak (bijv. vloerbedekking) te passen, zodat de zolen schoon en vrij van gebruikssporen blijven. Bij de lanoline producten dient de verzegeling nog intact te zijn.
Wij willen graag dat je er alles aan doet om het product netjes terug te sturen in de verpakking waarin je het van ons hebt ontvangen, voorzien van de originele labels en/of maatstickers en eventueel de originele merkdoos. Alleen op deze manier behoudt het product zijn volledige waarde en kunnen wij het opnieuw verkopen.
N.B.: Uit hygiënisch oogpunt zijn onze cosmeticaproducten verzegeld. Retourneren is alleen mogelijk als de verzegeling nog intact is. Geopende artikelen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht.
Omruilen is alleen mogelijk voor klanten met een Nederlands adres.
Kan ik een bestelling omruilen?
Heb je iets gekocht bij Texelana en wil je het ruilen? Dit is bij Texelana geen probleem, op voorwaarde dat model en prijs gelijk zijn. Geef via het retourenportaal aan welke maat je wenst te ontvangen en Texelana stuurt je de nieuwe maat toe (uiteraard indien voorradig).
Omruilen is alleen mogelijk voor klanten met een Nederlands adres.
Ik heb geen retouretiket ontvangen.
Texelana stuurt geen retouretiket mee. Je kunt je retour aanmelden via het retourenportaal.
Wie betaalt de retourkosten?
Retourkosten (kosten die je maakt om een artikel naar ons terug te sturen) zijn voor jouw rekening, tenzij een artikel door ons toedoen niet voldoet (beschadigd/anders geleverd dan besteld). In dat geval ontvang je van ons een retourlabel en nemen wij de kosten voor onze rekening.
Bij een omruiling versturen wij het nieuwe artikel zonder nieuwe verzendkosten naar je toe.
Omruilen is alleen mogelijk voor klanten met een Nederlands adres.
Wanneer kan ik mijn terugbetaling verwachten?
Wij streven ernaar om de betaling binnen 5 werkdagen te crediteren. Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd.
Kan ik mijn bestelling ook in de winkel retourneren?
Ja dat kan. Je kunt je bestelling bij een van onze winkels terugbrengen; hiermee bespaar je retourkosten. We zullen je retour verwerken bij onze administratie, dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Ik heb een klacht, wat kan ik doen?
Heb je een klacht over onze producten of de dienstverlening, dan kun je deze sturen naar contact@texelana.nl. Je krijgt van ons een ontvangstbevestiging en wij zullen binnen 14 dagen na ontvangst inhoudelijk reageren op de klacht. Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Ook kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).
We verzoeken je een klacht over een product zo snel mogelijk na het ontdekken aan ons te melden.
Duurzaam retourneren
Bij Texelana streven we ernaar om samen met jou een positieve impact te hebben op het milieu. Daarom willen we je graag informeren
over hoe we omgaan met geretourneerde producten en hoe jij kunt bijdragen aan een duurzamere retourprocedure.
Wanneer je een product retourneert, wordt het niet zomaar opnieuw in omloop gebracht. We controleren elk geretourneerd item zorgvuldig om ervoor te zorgen dat het in goede staat verkeert. Als het product nog steeds in perfecte staat is, wordt het opnieuw verkocht om verspilling te voorkomen.
Daarnaast willen we je vragen om bewust te zijn van de milieu-impact van retourneren. Probeer producten zo goed mogelijk te verpakken om schade te voorkomen, en als het mogelijk is, bundel geretourneerde items in één doos, zelfs als ze uit verschillende bestellingen komen. Gebruik alsjeblieft geen ducttape, maar tape op basis van papier.
Ook als je naar het pakketpunt kunt lopen of fietsen, help je mee aan een groenere wereld. Zorg ervoor dat de te retourneren producten in nieuwstaat verkeren en behandel ze met zorg. Bij Texelana hechten we waarde aan duurzame retourzendingen en willen benadrukken dat je de producten niet vrijblijvend kunt uitproberen. Bij gedragen of beschadigde artikelen passen we een waardevermindering toe.
Laten we samenwerken om onze planeet te beschermen en verantwoordelijkheid te nemen voor onze aankopen.
Bedankt voor je steun aan onze inspanningen voor een duurzamere toekomst.
Onderhoud kleding
Kan ik wollen kleding wassen?
Het wassen van wollen kleding kan je het beste doen met een wolwasmiddel dat lanoline bevat, zodat de bijzondere werking van wol niet verloren gaat. Gebruik liever geen wasverzachter voor wollen kleding. Voeg eventueel een eetlepel natuurazijn toe, in plaats van wasverzachter. De azijn geeft een mooie glans en zorgt dat de kleuren mooi blijven.
Als je wollen kleding gaat wassen in de wasmachine raden wij aan de kleding binnenstebuiten te draaien, zodat de buitenkant zo min mogelijk beschadigt. Ook is het belangrijk dat de trommel niet te vol zit, wol heeft veel ruimte nodig. Kies op je wasmachine altijd voor een wolwasprogramma en houd de temperatuur laag (maximaal 30 graden, koudwas). Kies voor het toerental maximaal 1000.
Drogen: het beste kan je wollen kleding liggend drogen, plat op de grond of op een droogrek, met een handdoek eronder. Hang het kledingstuk niet op; de wol is zwaar geworden van het water en de kleding kan zo uitrekken en uit vorm raken. In de buitenlucht droogt wol het best.
Als je wollen kleding weer opbergt in de kast, kun je deze ook het beste liggend opbergen. Wij raden ophangen af, omdat de wol kan uitrekken.
Help! Mijn trui is gekrompen….wat nu?
Als je trui iets gekrompen is, kan je het beste de trui in een emmer met lauw water doen. Voeg daar 1 eetlepel haarconditioner per liter water aan toe. Laat de trui minimaal een uur weken. Rek de trui af en toe even uit. Haal de trui uit het water. Knijp het overtollige water uit je kledingstuk, ga zeker niet wringen of uitspoelen. Leg nu de trui op een dikke handdoek op de grond en rol hem op. Wacht even tot de handdoek het vocht heeft opgenomen. Rol de trui er weer uit en trek het voorzichtig in model. Laat de trui verder liggend drogen.
Krimpt wol?
Wol krimpt door warmte (boven 30 graden) en door chemicaliën. Als je je wollen kleding wilt wassen, volg dan altijd het wasvoorschrift op het label in het kledingstuk. Gebruik bij het wassen bij voorkeur een wasmiddel met lanoline. Graag benadrukken we nogmaals dat wollen kleding niet vaak hoeft te worden gewassen. Even luchten is vaak voldoende om het kledingstuk weer op te frissen.
Waarom kan ik het beste wollen kleding wassen met een wolwasmiddel met lanoline?
Het wolwasmiddel met lanoline van Texelana is zeer geschikt voor al je wollen wasgoed. Het middel is biologisch afbreekbaar en daarmee ideaal om een natuurproduct als wol effectief te reinigen. Wat maakt dit product zo bijzonder? Dit wolwasmiddel bevat het belangrijkste en meest verzorgende bestanddeel dat afkomstig is van schapenwol, namelijk lanoline. Hierdoor blijven de positieve eigenschappen van wol behouden. De lanoline zorgt ervoor dat je wasgoed na het wassen weer heerlijk zacht aanvoelt.
Tip: Texelana wolwasmiddel kan door het milde karakter ook zeer goed gebruikt worden voor het wassen van je hond.
Help, mijn wollen trui begint te pillen, wat moet ik doen?
Wol kan door gebruik gaan pillen of pluizen. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de wol. Pillen is een natuurlijk verschijnsel dat te maken heeft met het bewerkingsproces en ontstaat vooral door wrijving.
Tips bij pluisjes en pillen
- Volg altijd het wasvoorschrift dat op het waslabel staat. Let op: wollen kleding hoeft niet vaak gewassen te worden! Zie hiervoor de informatie hierboven.
- Gebruik een speciaal wolwasmiddel. Daardoor blijft het natuurlijke vetlaagje van wol in tact. Dit houdt de vezels soepel, waardoor ze minder snel vervilten.
- Om zo min mogelijk pluisjes te krijgen, kan je het beste je wollen kleding binnenstebuiten wassen, het liefst in een speciale waszak. Zo voorkom je dat kleding onnodig tegen andere ruwe of scherpe (ritsen) aanschuurt.
- Draag hetzelfde (merino-)wollen kledingstuk niet meerdere dagen op rij. Wolvezels hebben een soort vormgeheugen. Als je een gedragen kledingstuk een dagje laat rusten, krijgen de vezels de kans zich te herstellen
Tips om pluisjes en pillen van de kleding te verwijderen:
- Trek ze er niet met de hand af. Je trekt hierbij meer vezels naar de oppervlakte en deze zullen vervolgens nog meer gaan vervilten.
- Met een wolkammetje. Leg je wollen kledingstuk zo plat en glad mogelijk neer. Rek met 1 hand het breisel licht op totdat het helemaal glad ligt. Strijk met het wolkammetje in één richting. Herhaal dit totdat de meeste pluisjes en pillen verwijderd zijn.
- Met een pluizentondeuze. Dit is een handig apparaatje waarmee je pluisjes en pillen direct van het breisel afscheert. Te koop bij winkels voor huishoudelijke artikelen.
Hoe verwijder ik vlekken uit wol?
Vlekken op wollen artikelen kan je het beste direct verwijderen met een doekje met water. Als de vlek er al langer in zit, kun je deze zacht inmasseren met wolwasmiddel (met lanoline) of met ossengalzeep. Laat de zeep een paar minuten intrekken en was het er dan voorzichtig met een doekje en wat water uit.
Onderhoud wolproducten
Kan Wandelwol in de wasmachine?
Wandelwol is helaas na gebruik niet te wassen. Je kunt de Wandelwol laten luchten en dan kan het opnieuw gebruikt worden.
Kan ik mijn dekbed wassen?
Een wolgevuld dekbed is niet wasbaar. Regelmatig luchten van een dekbed is qua onderhoud het beste; door te luchten gaat de wol weer kroezen en zich ontdoen van vocht. Mocht je het dekbed toch laten reinigen, dan kun je deze chemisch laten reinigen bij een stomerij.
Materiaalkennis
Wat zijn de voordelen van wol?
Wol heeft een uitstekend isolerend vermogen, het houdt je warm als het koud is en ventileert als het warm is. Dat komt omdat tussen de sterk kroezende haren heel veel lucht kan blijven hangen. Dit luchtlaagje zorgt ervoor dat je lichaamswarmte tussen de wol blijft zitten.
Wol heeft veel bijzondere eigenschappen. Allereerst heeft wol een vochtregulerend vermogen, zo kan het tot wel 30% van het eigen gewicht aan vocht opnemen en gemakkelijk weer afstaan aan de lucht. Verder is wol zelfreinigend; het werkt bacteriewerend en vuilafstotend door de lanoline. Nog een voordeel, wol werkt brandvertragend; door het hoge vochtgehalte, de hoge ontbrandingstemperatuur en het hoge stikstofgehalte is het een relatief veilig materiaal.
Is wol niet te warm in de zomer?
Dat wol ons warm houdt wanneer de temperatuur laag is, dat weten wij allemaal wel. Maar wol heeft ook het tegenovergestelde effect: het ventileert namelijk als de temperatuur hoog is. Wol heeft namelijk een uitstekend isolerend en vochtregulerend vermogen en is dus ook geschikt in de zomer.
Wat is merinowol?
Merinowol is een bijzondere kwaliteit wol. De haartjes zijn veel langer en dunner en hebben een zeer fijne structuur. Daarom is merinowol zo bijzonder geschikt voor het maken van kleding. De dunne, fijne wolharen van het merinoschaap zijn ongeveer 0.01 mm dun, dit in tegenstelling tot de wolharen van bijvoorbeeld het Shetlandschaap dat wolharen heeft van maar liefst 0.04 mm dik. Hoe dunner en fijner de wolharen, hoe minder de wol kriebelt. Er bestaat zelfs een jeukpunt; bij de meeste mensen begint wol te jeuken bij wolharen vanaf 0.028 mm dik. Merinowol met 0.01 mm dunne haren zal daarom over het algemeen niet kriebelig aanvoelen. Hierdoor is merinowol uitermate geschikt om kleding van te maken.
Wat is WandelWol?
WandelWol , ook wel anti-drukwol genoemd, is schapenwol die rijk is aan wolvet. Het hulpmiddel werkt drukontlastend en huidherstellend. Het is een veelzijdig product dat op verschillende manieren te gebruiken is. Voor meer info zie dit product.
Wat is wolborg?
Wolborg wordt gemaakt van wol, geweven in tricot. Hierdoor ontstaat een materiaal dat sterk, zacht en warm is.
Wat is wolvilt?
Wolvilt wordt niet gemaakt van garen, maar van ruwe wol. Als je de wolvezel onder de microscoop bekijkt, zie je kleine schubben en zijhaartjes. Onder invloed van vocht en warmte gaan deze schubben open staan. Door de wrijving haken de schubben en zijhaartjes in elkaar. Zo krimpt de wol als het ware en wordt het materiaal compacter en steviger. Wolvilt is erg sterk en zeer slijtvast. Wij verkopen van dit duurzame materiaal Haflinger en Glerups pantoffels.
Wat is gekookte wol?
Bij gekookte wol wordt wolgaren eerst gebreid en dan gekookt. Door het koken krimpt de wol en wordt daardoor vaster en steviger. Gekookte wol behoudt zijn mooie kleur en kreukt nauwelijks. Gekookte wol wordt gebruikt in kleding en pantoffels, bijvoorbeeld in de pantoffels van Giesswein.
Wat is zuiver scheerwol?
Scheerwol is een type wol; scheerwol komt namelijk van een gezond en levend schaap. Je herkent zuiver scheerwol aan het internationale wolmerk.
“Gewone” wol is wol die hergebruikt is en dus niet direct van een levend schaap komt. Lamswol is de geschoren wol afkomstig van een lam tussen 7 en 9 maanden oud.
Wat zijn medicinaal gelooide vachten?
Texelana medicinaal gelooide vachten zijn mild gereinigd volgens de EU-normen en zijn ecologisch gelooid. Hierdoor is de werkzame verzachtende stof lanoline (wolvet) en de zachte structuur van de wol behouden gebleven. Ook blijft de natuurlijke geur hierdoor in lichte mate aanwezig. Voor deze vachten worden geen chemische kleurstoffen gebruikt. Medicinaal gelooide vachten worden niet gekleurd of gebleekt. De gelige kleur ontleent de vacht aan de manier van looien.
De vacht wordt geschoren tot ca. 3 cm., dit maakt de drukverdeling die de vacht biedt beter dan bij een "gewone" schapenvacht. De medicinaal gelooide vachten worden veel gebruikt in kinderwagens, maar bieden ook veel comfort voor mensen die langdurig liggen of zitten.
Wat is lanoline?
Lanoline is een natuurproduct. Deze taaie, zeer vette substantie is voedend, rijk en puur wolvet dat afkomstig is uit schapenwol.
Wil je weten waarvoor wij de lanoline gebruiken? Lees dan ons blog “lanoline in verzorgingsproducten”